Mine daglige vitaminer – hold hovedet og krop frisk

Hvilke vitaminer og hvorfor?

Her får du min guide til mine daglige vitaminer som jeg regelmæssigt spiser, for at holde mig glad og frisk.

Efter jeg udgave mit seneste livsstilsindlæg er der kommet spørgsmål på mail eller sociale medier. Så derfor skriver jeg nu dette indlæg. Jeg er ikke hysterisk med at tage mine piller men prøver at gøre det hver dag. Dog er der et vitamin som jeg i vinterhalvåret er ret opsat på at huske at tage. Så lad os starte med det.

 

D vitamin

Det redder mig hver vinter. I min familie lider vi lidt af vinter tristhed og det kommer hver vinter. I år ramte det meget tidligt, tænker det er fordi vi ingen sommer havde. Så begynder jeg at 1. tage d vitamin 2. løbe/ gå ture. Efter 1-2 uger er det meste af overskuddet tilbage og der er langt mere glæde. Hvorfor tager du ikke D vitamin om sommeren? Det plejer ikke at være nødvendig at kroppen selv kan danne det når huden får sol. D vitamin er også med til at opbygge knogler og tænder.

Hov og jeg er nød til at nævne jeg tager en højere dosis end anbefalet. Jeg ligger på omkring 10-15 mikrogram. De danske myndigheder har i forhold til amerikanske et meget lavt sat d vitamin indtag. Jeg tager både en d vitamin pille og får d vitamin i min multipille, plus der er lidt i min kalk tablet.

 

Multivitamin

Denne tager jeg for at sikre jeg er dækket ind på A vitamin og mineraler. Jeg er godt klar over at jeg med min kost får mange af mine vitaminer og mineraler men for at sikre et stabilt indtag af alting tager jeg en multivitamin.

 

B12

Dette vitamin er rigtig svært for tarmene at optage, det er et vigtig element i opbygning af muskler og nedbrydning af fedt. Derfor tager jeg også dette vitamin dog er det mere on/off. Jeg husker at tage det en gang imellem.

 

Fiskeolie

Min hud er meget sart, den er meget tør og om vinteren er det en daglig opgave at smøre mig (og Nor) ind. Jeg kan mindske lidt af min tørhed ved at spise fiskeolie. Selvfølgelig hjælper alle andre gode fedtstoffer også. Men fiskeolie er en helt fantastisk ting som alle burde spise, det er virkelig brain food. Det der gjorde mest indtryk på mig var en engelsk dokumenter jeg så for en del år siden hvor man tog 4-6 elever som havde store problemer med at koncentrere sig og klare sig dårligt i skole. Efter 3-6 måneder med mere fisk i deres kost og et tilskud af fiskeolie, var der sket en kæmpe forskel på deres evne til at koncentrere sig.

 

Kalk

Alle kvinder burde spise kalk. Hvis du er tæt på overgangsalderen eller kender en der anbefal dem at spise kalk. Mens man er i overgangsalderen kan man miste helt op til 10 % af ens knoglemasse. Så sørge for at din krop er så klar som overhovedet mulig, det kan du gøre mange år inden ved at sikre du har holdt dine knogler stærke igennem hele dit liv.

 

Collagen

En af de få ting der er bevist kan være med at mindske rynker er collagen piller. Det har gjort en kæmpe forskel på min hud som virker langt mere levende og frisk. Plus fik overtalt min mor til at begynde på dem og hun kan også mærke en forskel på hendes hud.

 

Silica

Jeg er faktisk lige begyndt at tage dem for at se om de gør en forskel på mine negle, jeg har desværre meget tynde negle og håber på at dette kan gøre en forskel.

 

Hjernevitaminer

Her vil jeg anbefale du læser min guide til hjerne vitaminer som du finder lige her

 

 

Hvor skal jeg købe mine vitaminer?

 

Husk at sammenligne indholdet bag på pillerne. I nogle tilfælde er det faktisk det præcis samme indhold i de billige som i de dyre. Der kan være mange penge at hente ved at tage en billig udgave.

 

Online

Du kan nemt surfe rundt og finde nogle gode priser på vitaminer. Men igen husk at tjekke indhold.

Tyskland

Jeg vil anbefale dig hvis du skal til tyskland at gå ind i et tysk apotek, de har et langt bedre udvalg og det er super gode priser. Derudover har de mange af deres vitaminer i opløselige udgaver hvor du drikker dine vitaminer.

 

 

Hvis du er over 50+ vil jeg anbefale dig at tage Q10 jeg har lige sat min bedstemor på Q10 hvor at give hende mere energi og sidst hun var her mente hun VI skulle gøre hele huset rent (hun er 78). Derudover vil jeg helt klart også kigge på at tage nogle af hjerne vitaminerne.

 

 

Husk at dine daglige vitaminer måske skal tilpasses din livsstil. Husk altid at læse om vitaminerne før du forøger din dosis, nogle vitaminer (f.eks. a vitamin) kan give bivirkninger ved højere dosis end tilladt. Hvis du er i tvivl snak med din læge inden du begynder at tage nye vitaminer.

Skriv en besked

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *