De bedste råd mod søvnløshed

Det mest frustrerende er at ikke kunne sove når man gerne vil.

Dette er de ting der har virket bedst på min søvnløshed. Det betyder at alle ting på listen er afprøvet og er ting du kan gøre lige inden sengetid.

Jeg har siden jeg var en lille pige haft problemer med at sove. Min hjerne kan ikke slukke. Jeg kan ikke finde roen.

Der er ingen tvivl om at jeg er meget velfungerende med ganske få timers søvn. Det er bare ikke en god ting. Følgerende af manglende søvn er linket til nogen af de værste sygdomme som blandt andet Alzheimers.

Igennem de sidste mange år har jeg samlet de ting der virker bedst, derfor kommer denne liste nu. Hvis der er andre der kunne bruge bare en af tingene har det været det værd.

En af ting jeg har fundet ud af de sidste par år er at jo mere af den dybe søvn jeg får jo bedre. så kan jeg godt klare mig med lidt søvn. Jeg er stor fan af at holde øje med min søvn, fordi det giver mig et indblik i hvordan jeg kan forbedre min søvn.

Jeg ligger lige for tiden på 4 timers dyb søvn hvilket er ret højt, men det gør også at jeg kan klare mig med ca 5-6 timer hver nat.

Hvis denne liste falder i god jord skal jeg nok lave listen med ting jeg gør igennem hverdagen for en bedre søvn.

 

Køligt lokale.

For mig kan det næsten ikke blive for koldt. Noget af det bedste er faktisk at sove uden for.

 

Vejr trækning 4-7-8.

Træk vejret ind i 4 sek hold i 7 sek pust 8 sek.

Væk med telefonen.

Det blå lys fra telefonen og det faktum at der er underholdning, gør det svært at falde i søvn.

 

Afspændings øvelser.

Her spænder du op i alle muskler i hele kroppen i 5 sekunder og slapper af i 5 sek. Dette gør du 10 gange.

 

Lavendel eller kamille dufte.

Lush er en creme butik og de laver en creme som hedder Sleepy og har faktisk også andre produkter der kan hjælpe dig med at falde i søvn.

 

Sove te.

Her findes der så mange udgaver at det er tosset men gå efter en med enten kamile eller fennikel frø.

 

Skriv.

Har du tusind tanker kørende rundt så skriv dem ned. Din hjerne kan langt bedre slappe af.

 

Mangler du lidt støj?

Lidt blid regn kan næsten få hvem som helst til at putte sove så hvad med lidt white noise?

 

Sørg for at holde dine sengetider også i weekenden.

Faste rutiner giver både for børn og voksne en rolig hverdag og det er med til at give kroppen en ro.

 

Lav lidt blid yoga.

Lave child pose og stræk godt ud i kroppen, det hjælper også med at få kroppen til at slappe af efter en lang dag.

 

Ting du ikke skal gøre:

 

Drikke alkohol.

Selvom det kan være med til at gøre dig træt, vil det også være med til at gøre din søvn dårligere.

Tage melatomin.

Ved godt mange tager dette stof men langtidsbrug af melatomin er ikke kendt og de få undersøgelser der er viser at man har sværer ved at producere stoffet selv.

 

 

Skriv en besked

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *