Løb – 6 måder jeg bevarer motivationen?

løb

Run forest run

Hvordan bliver man ved med at løbe selvom motivation er væk?

Jeg har fået et par beskeder på Instagram omkring mit løb og tænkte jeg ville starte med at dele lidt omkring hvordan jeg holder mit løb vedlige og hvordan jeg bevare motivationen til at løbe. Jeg bliver aldrig super løber, og jeg bliver aldrig mega tynd. Men jeg holder min krop vedlige og prøver at holde mit hovedet sundt, det hjælper løb rigtig meget med. Men er stor fortaler for at man bare kommer ud om man løber eller går en tur, er sgu lige meget. Lidt har også ret.

 

Forandring fryder

Skift underlag, skift natur og skift stil.

Jeg må aldrig løbe den samme tur 3 gange i streg, læs samme tur, der ikke står distance. Jeg har 3-4 forskellige 5 km ruter som jeg skifter i mellem. Derudover så har jeg interval 1-2 gange i ugen. På den måde udfordre min krop og min lidt mit hovedet. Plus efter interval træning virker en almindelig løbetur let som ingenting. Du kan også nemt skabe variation med naturen der er en kæmpe forskel på at løbe på en strand eller i en skov. Kan kun anbefale trail løb.

 

Nyt udstyr

Åhhh lige som på alle andre punkter så er det sgu lækkert med nyt udstyr.

For mit vedkommende er det nok med en ny løbetrøje eller løbebukser. Men ellers udstyr som gør løbeturen nemmere, for mig er det kasket, kompressionsstrømper og pre workout. Trådløse hovedtelefoner og mave bælte kunne også være med at til gør det nemmere at komme afsted.

 

Planlægning

Tid er en mangelvare.

Efter jeg er blevet mor er tid mit største problem og min nemmeste løsning er at tage den fra søvn, hvilket vi alle sammen ved er selvmål. Men du kan planlægge dig ud af meget. Løb til og fra vuggestuen/børnehave, løb på arbejde og tag dit barn med i klapvogn eller på cykel. Aftal på forhånd med din partner hvem der tager morgenvagten.

løb

Motivation

You are worth it.

Jeg løber for mig selv. Du skal også løbe for dig selv. Fordi det betyder det bedre søvn, bedre velvære og mere mentalt overskud. Derudover så holder jeg min vægt eller taber mig win win. Jeg har en note på min telefon hvor jeg også har et billede af mig i bikini og punkter med hvorfor jeg skal ud og løbe. Det vigtigste er at kunne være en aktiv mor, at have mere overskud til min meget aktive dreng.

Tracking

Hvor langt og hvor hurtig.

Om det er et løbeur, app eller pulsmåler. Hvad end du kan bruge til at tracke din løbetur, gør det lige lidt mere spændende hov jeg havde min hurtigste km i dag eller ny rekord på 5 km. Eller hvor meget turen gik op og ned. Plejer også gerne at sætte nye mål så jeg har noget at arbejde hen imod. Her kan jeg anbefale Garmin med løbeure, jeg har haft Withings, nu Nokia og det var slet ikke lige så velfungerende som Garmin.

Musik

En god playliste har en stor betydning. Især hvis den har en god rytme og her kan musik apps hjælpe dig på vej de har spillelister med forskellige hastigheder alt efter hvor hurtig du løber. Du skal kigge efter BPM, jeg ligger omkring 170-190 og min tid pr km ligger ca på 6 min.

 

Håber du kunne bruge denne lille liste til noget og hvis du har flere spørgsmål er du mere end velkommen til at skrive 🙂

Tak fordi du læser med.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply