Dopamin kuren – spis dig glad og tynd

Dopamin kuren – spis dig glad og tynd

Dopamin kuren er faktisk ikke en kur men bare en måde at optimere din krop

Dopamin kuren er med til at sikre du bliver gladere og tyndere. Men på en sund og fornuftig måde, uden alt for mange ting som du ikke må spise eller gøre.

dopamin kuren

Egentlig dur jeg slet ikke til slankekure, jeg hader det som pesten.

Men denne “kur” er næsten bare sund fornuft. Du spiser fødevare der er med til at optimere dit dopamin niveau i kroppen. Men hvad er dopamin tænker du?

Jo dopamin er et signalstof i vores hjerner. Stoffet er med til at sende signaler imellem nervecellerne i hjernen. Dopamin påvirker vores nydelse del i hjernen og det er med til at påvirke vores humør.

Vi får altså også dopamin når vi spiser sukker og mad med høj fedt procent. Men der opstår problemet så også i form af overspisning. Vi søger den belønning vi får af at spise sukker og fedt. Men heldigvis findes der også andre måder at opnå en dopamin belønning uden at spise sukker og fedt. Nemlig at spise fødevarer med protein.

Hele mit liv har jeg overspist. Jeg har altid haft problemer med vægten. Men det er som om jeg har fundet en gylden levevej. For 11 måneder siden fik jeg min søn og har de sidste 4 måneder tabt 11 kg. Fordi jeg nu føler jeg har bedre styr på min krop og mine cravings.

Det har altid været svært at styre det mine cravings. Jeg havde hele tiden lyst til snacks og i store mængder fordi det skulle holde i lang tid jo. Men sådan fungere min krop bare ikke. Men det gyldne vej for mig har været at spise oftere og mindre. Jeg har 3 hovedmåltider og 2-3 snacks. Jeg må gerne få dessert men laver en sundere dessert. Min hverdag er langt mere stabil og jeg har kun cravings hvis jeg glemmer at spise mine snacks.

Så hvad må du spise?

Svaret er ret simpelt. ALT.

dopamin kuren

Men i stedet for at se begrænsningerne så se det som en gradvist måde at blive sundere.

Du får listen her med det du skal spise mere af på dopamin kuren:

  • mere protein kylling, græsk yoghurt, oksekød, linser, kikærter, osv..
  • dine fedtstoffer skal komme fra fisk, avokado, frø og nødder
  • flere grøntsager
  • mere frugt
  • lav så meget som muligt af din mad selv
  • drik mere vand

Køb frugt og grøntsager du kan lide, køb dem friske og lækre så du har lyst til at spise dem. Spis en masse farverig mad som gør dig glad. Hver morgen du vågner så tænk i dag skal jeg være lidt sundere. Ingen ekstremer. Drik et glas vand mere om dagen og se det som en forbedring. Spis en sund morgenmad og hver glad for at du har fået en sund start på dagen. Hvis du falder i så kan du ikke lave om på det men du kan gå en tur eller spise et sundt måltid næste gang. Vi er menneskelig og vi vil fejle men i stedet for at give dig selv dårlig samvittighed så synes jeg du skal sige til dig selv at det er helt okay.

dopamin kuren

Som hovedregel er jeg imod forbud.

Men det du skal arbejde med er at mindske:

  • dit sukkerindtag
  • mindske mængden af alkohol
  • skru ned for mængden af usund fedt
  • undgå mad som er præfabrikeret
  • skru ned for mængden af salt

I bund og grund er vægttab enkelt du skal indtage mindre end du forbrænder. Men det kan være så svært at begrænse sit mad indtag.

Så hvis du har lyst til pasta så lav pasta men det jeg synes du skal overeje inden du spiser 500 g pasta er? Er det virkelig den energi din krop har brug for? Eller tænker du mere med maven end hjernen lige nu? Lave en pastaret hvor du tager halvdelen af den mængde pasta du normalt ville og erstatter det med blomkål, tomater eller ærter.

Banan pandekager

Pandekager laver på banan og æg

Vil du opnå vægttab

Motion er et virkelig godt værktøj til vægttab, det gælder også på dopamin kuren.

Jeg fortæller dig ikke, at du skal ud og løbe 10 km hver anden dag. Men igen at du måske skal tænke over hvordan du kan starte med at få mere motion ind i din hverdag. Tag trapperne, gå en lille tur eller stå med en hula hop ring i 2 min. Alt er et skridt i den rigtige retning. I stedet for at se de huslige pligter som en skidt ting der skal overstås så se dem som en mulighed for at bevæge dig og holde dig aktiv.

I dag går du en lille tur, i morgen bliver den lille tur lidt længere, måske om en 2-3 dage så løber du måske lidt af turen. Husk at det behøver ikke at være om 3 uger du løber 5 km. Men at en lille gåtur er bedre end ingenting.

Yoga og dopamin kuren fungere ualmindeligt godt sammen. Men det er bare ikke altid nemt at kunne nå at komme til yoga og skulle passe hus, børn og job. Start med at lave lidt derhjemme inden du går i seng. Jeg er helt vild med hende her: yoga with Adriene. Hun har en serie der hedder bedtime som er yoga som forbedrer kroppen på at sove. Start med det og når du er klar på at prøve mere så tag hendes almindelige hold.

 

Se her hvordan en almindelig dag på dopamin kuren kan se ud

 

 

 

 

 

Link til mere information findes her.

Og her

og her